CITAT (Eklunda @ 20-01-2015, 22:27)

Alla sådana här diskussioner ser precis likadana ut det verkar inte som om vi kommer vidare. Ni som hela tiden säger att vi inte kan ta emot fler människor som flyr för sina liv eller att det finns en gräns för hur många vi kan ta emot bör ställa er frågan - vad ser ni framför er ska hända när denna odefinierade gräns överskrids?
Den andra frågan är vilka konventioner om mänskliga rättigheter Sverige ska sluta följa för att inte uppnå denna odefinierade gräns?
Den tredje frågan är hur vi ska klara av viktiga funktioner i samhället som transporter, sjukvård, städning utan kraftig invandring - Sveriges Kommuner och Landsting bedömer att det behövs 225 000 nya personer bara i vård och omsorg de närmaste 10 åren?
Den fjärde frågan är varför Sverige har en av de bästa ekonomierna i Europa trots stor invandring under flera decennier?
Kolla dessutom in vilka som nu studerar på våra universitet och högskolor och som troligen kommer att bli de som fortsätter utveckla det här landet och betala våra pensioner.
Kort sagt - vad tror ni ska hända när gränsen överskrids?
För min del är jag stolt över att vårt land följer de etiska grunder som uttrycks i internationella regler kring asylrätten. Har vi råd att leva som vi gör har vi råd att hjälpa människor i nöd under många år framåt. Det är rätt intressant att fundera över kostnader. Alla kostnader som vi har för olika saker kan räkna på olika sätt. Asylmottagningen handlar mest om löner till personal - detta ger jobb, skatteintäkter, konsumtion, momsintäkter mm. som ger intäkter till samhället. Nettokostnaden blir inte särskilt stor alltså.
Ser gärna svar på mina frågor och gärna frågor till mig så att vi kan komma vidare i diskussionen!
Halaj!
Tältläger?
Jag blev lite förvånad när ”stridshingsten” ( ) sa att vi måste öppna våra armar för flyktingarna.
När han nämnde 100 000 flyktingar/år de närmsta åren blev jag häpen.
100 000! finns det verkligen tillräckligt med flyktingförläggningar för att hysa alla dessa människor? Det måste ju startas ett miljonprogram del två för att detta skall funka! Eller?
Jag har dålig koll på detta. Har inte brytt mig så mycket om invandringsdebatten och har alltid avfärdat invandringskritik som xenofobiskt svammel.
Annars håller jag med dig. Jag förstår inte heller problemet. Sverige är ju inte precis tättbefolkat.
Jämför vi med t.ex. Tyskland har vi en tiondel av deras befolkning/km2.
Vi skulle ju alltså kunna hysa 100 miljoner människor på Sveriges yta med samma täthet.
Jobben. Har inte Tyskland ungefär samma procentuella arbetslöshet som vi har?
Din andra fråga är ful.
Den antyder att vi på nåt sätt ligger och tangerar någon undre gräns för flyktinginvandring, och om vi går under den bryter vi mot mänskliga rättigheter. Jag kollade på wikipedia, men kunde inte hitta något om flyktingar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nskliga_r%C3%A4ttigheterDäremot finns en flyktingkonvention:
http://en.wikipedia.org/wiki/Convention_re...tus_of_RefugeesFinland brukar ju ses som ett föredöme vad gäller invandring bland invandringskritiker. Deras invandring är en liten rännil jämfört med vår. Vi kan där på kartan se att Finland har skrivit på precis samma flyktingkonventioner som vi. Bryter de mot dem? Knappast.
Det är uppenbart att vår stora flyktinginvandring inte är påtvingad av konventioner, utan självvald.
Tredje frågan.
Jag hörde på radion att arbetsförmedlingen har beräknat att det kommer att finnas 100 000 fler arbetstillfällen nästa år. Jag tankade ner ekots lördagsintervju med Anders Borg:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/475265?programid=3071Han pratade en del om detta med flyktinginvandring, och gjorde en jämförelse med Finland. Han påstod att Finland tappar 15 000-20 000 arbetstillfällen varje år pga deras lilla invandring. De har ju samma usla nativitet som vi.
Fjärde frågan.
Den här är bra. Vi kan här återigen göra en jämförelse med Tyskland. Orkar nu inte kolla, men har inte Tyskland också en väldigt stor invandring? Är inte Tyskland också EUs starkaste ekonomi?
Jag vet inte om man därför kan säga att Tyskland har dragit nytta av sin invandring, men man kan väl åtminstone säga att de inte har lidit av den, ekonomiskt.
//T
Redigerat av Tapio: 25-01-2015, 14:05