CITAT (Bengalow @ 28-01-2015, 21:24)

Tja, Bockstensmannen, är inte godset 25 mm, så har man en god grund att reklamera. Det bör ju vara runt stål
och då är det enkelt att mäta. Det låter inte så dumt i annonsen, och eftersom Danmark också ligger i "sydvästen",
25mm är INTE godstjocklek på stålet i rören, det är diametern på rören!
Hade det varit godstjocklek endast 12,5mm hade ETT sånt rör vägt typ 35kg och varit typ helgjutet :-).
Att rören är 25mm säger inte ett skvatt om hållfastheten, Biltemas Partytält har som jämförelse också 25mm rör i stål, men godset är så tunnt i dom att det ofta går sönder redan vid montering.
Skriver de inte ut godstjocklek är det enda man kan titta på vad rasket väger. Och väger det 35kg med stålgrejer som är ca 6mx3mx2,5 är det inte mycket att hänga i gran! -tyvärr, man vill ju gärna att det skall stämma, och det syns inte att det är snålat på gods, men det är just det som gör om det är något att ha eller inte. Sedan är det ju en femma hur rören är skarvade, finns en mittenskarv som inte är svetsat blir det ännu mer ostabilt.
Det mindre som var 4m vägde ju iofs lika mycket ungefär, hade helre satsat på det isf.
Har ett sånt ca 1mm i godstjocklek på rören hade det nog varit hyfsat stabila. Jag hade satt mig ner och räknat lite och för att räkna fram ungefärlig gods på det, hur mycket det borde väge med ca 1mm gods..
Jag skulle tippa på ca iallfall en 150kg.
Så skall du ha "riktiga grejer" så får man betala lite mer, så enkelt är det, tro mig jag har testat och gått på de där fällorna redan.
Går du in och tittar i Classicums katalog ser du att de har en godstjocklek på 1.5mm, vilket borgar för helt annan stabilitet än om du kanske har en 0.5mm gods i rören.
I slutändan blir det inte billigare att köpa billigast junket, det blir dyrare och mer jobb
Redigerat av Bockstensmannen: 29-01-2015, 10:37