arbetslöshetsstatistik skall man ta med en stor nypa salt. enligt min mening skall man bara räkna in de som är anmälda på arbetsförmedlingen som arbetslösa. Går du på någon åtgärd,är placerad på ett företag (som subventionerad arbetskraft) räknas du inte in trots att du är arbetslös.Åtgärderna för att mörka är oändliga. Alltså skall alla som inte har ett riktigt jobb vara anmälda som arbetssökande,först då får man fram en siffra som speglar verkligheten. Jag sökte själv folk i fjol,fanns inga arbetslösa att erbjuda enl. arbetsförmedlingen. En annons i tidningen gav bättre resultat,ingen av de sökande var anmälda på arbetsförmedlingen. Dock erbjöd arbetsförmedlingen gratis praktikanter,invandrare med praktikplats och subventionerad arbetskraft med upp till 80% betalt av samhället. Avböjdes då ingen av de erbjudna visste i vilken ände man skulle hålla en pensel.Språksvårigheterna var också ett problem. Fick istället tag på svenska ungdomar som precis gått ut målarlinjen men inte anställs pga att företagen idag får "praktikanter" samt att man istället "hyr in" utifrån till låga kostnader ( polacker,balter m.m). Mina ungdomar fick lön efter kollektivavtal och det funkade bra förra sommaren,vintertid kör jag bara själv då jobben minskar. I sommar blir det nog också själv då dels jobbförfrågningarna minskat men också att marknaden översvämmas med låglönejobbare,man har ingen möjlighet att konkurrera om man vill hålla svenska löner. Ulf
|