CITAT (Bengalow @ 06-02-2015, 11:48)

Sedan kan man förstås undra, varför 1 liter "kvalitetsfärg" skall kosta över 100,- i affären. Hur mycket kostar råvarorna i den burken - 5-10,- ? Kan det inte vara så, att ledningen för färgtillverkaren lägger en massa pengar på t.ex. flygresor hit och dit i världen, som bakas in i priset? Det mesta hos Beckers, Nordsjö m.fl. är högautomatiserat. Jag tror knappast att titeln "nyanserare" existerar längre...och färg från Kina har jag aldrig hört talas om i Sverige. Jag gillar norsk målarfärg...
det är stor skillnad på färg och färg,Bengalow. Kvalitetsfärg innehåller mer pigment och ett bättre bindemedel än billig färg från Rusta,byggmax m.fl.
Det är lätt att kolla,köp en vit kvalitetsfärg och en vit rustafärg. ta 2 svarta skivor och rolla på färg.
du lär se stor skillnad efter första lagret, efter andra lagret ät kvalitetsfärgens skiva vit, på den andra ser du fortfarande färgskiftningar. det är så jag kontrollerar täckförmåga och yta på en färg och hittills har ingen "billig" färg klarat det testet.
Kvalitetsfärg kunde varit billigare i butik men handlarna har hemska marginaler, man lägger på minst 100% på inköpspriset.å andra sidan vill handlarna med billig färg också ha samma marginaler så man gör en "utspädd" färg till dom.Alltså mer vatten och mindre pigment,färgens konsistens fixas med typ gelatin och krita.
Det är ingen större skillnad på resp. fabrikat inom kvalitetsfärgssortimentet,Nordsjö är fortfarande färg för proffsen,likaså Alcro, beckers är billighetsvarianten av alcro (samma ägare).Av norska tillverkare är jotun marknadsledare i Norge och tack vare mycket tv-reklam en stor aktör även i Sverige,dock är deras konkurrent Gjöcu (norsk) både billigare och bättre,Gjöcu har dessutom ett betydligt bättre sortiment på oljefärg.
Tyvärr är alla fabrikat idag inriktade på vattenfärger utvändigt vilket ger stora problem med röta.
värst är Alcro och Jotun vilka är bannlysta av mig. Jag avstår dessutom ommålningar med vattenfärger då skadorna brukar uppkomma efter 15-20 år och det då alltid blir målaren som får skulden för rötangreppen.
Tack o lov så är det fler o fler som går över till olja igen så jobb saknas inte däremot målare som kan måla med oljefärg.
kinesisk färg har inte börjat dyka upp än men annars är även färgtillverkning globaliserad. Nordsjö har fabriker över hela europa och man köper in produkter från andra tillverkare och sätter sin egen etikett på burken precis som man gör med t.ex mat eller bildelar.Huruvida det egentligen finns någon konkurrens tvivlar jag på då alla lägger sig i samma prissegment.
Ulf