CITAT (Ann i Göteborg @ 12-02-2015, 13:27)

Hej!
Jag odlar precis som du och i samma växtzon. Tomaterna står i krukor vid husvägg i SV-läge.
Mina favoriter är:
Sweetbaby (binda upp tjuvas, barnen tyckte den var FÖR söt!)
Tiny Tim (tjuvas eller inte)
Gemini (binda upp och tjuva)
Tumbling Tom Yellow (rikligt bärande ampeltomat, behöver inte tjuvas)
Gardener´s delight (binda upp och tjuvas)
2014 planterade jag ut alla tomaterna redan i mitten av maj och då hade de börjat blomma inomhus. Första lilla skörden av Tumbling Tom kunde vi njuta av till midsommarlunchen!
Jag ser fram emot att få fler tips om odlingsvärda tomater som inte behöver växthus. Gärna sådana som inte behöver tjuvas eller bindas upp och som ger skörd tidigt.
Tiny tim är en busktomat och ska alltså inte tjuvas, den blir inte hög, bara ett par decimeter.
Busktomater är ju smidiga på så sätt att de inte blir så höga, dock blir de ju å andra sidan breda när de grenar sig, vilket tar plats på en balkong. Jag jobbar hellre på höjden. Andra busktomater (som inte tjuvas) som jag provat på min balkong är:
Subarctic plenty - röd normal tomat, dock inte godare än någon annan tyckte jag, men snabb och tålig.
Marmande - röd bifftomat, ganska snabb, men kan behövas södjas lite för när bifftomaterna mognar blir grenarna tunga och orkar inte alltid hålla emot.