CITAT (Aqvakul @ 16-02-2015, 14:46)

Terrorhoten är mycket oroande. Frågan är hur vi ska hantera det? Varför väljer unga invandrare våld och kriminalitet? Varför är hatet mot Israel, USA och det västerländska samhället så starkt. Varför är man så besvikna? Ska vi sträcka ut en hand eller peka med hela fingret? På något sätt måste vi försöka göra båda delarna. Vi måste våga möte det främmande, visa respekt för annorlunda åsikter, men samtidigt inte göra avkall på det mest grundläggande i ett modernst demokratiskt samhälle, som yttrandefrihet, alla människors lika värde och konfliktlösning utan våld.
Jag tror det handlar om att de inte kan komma in i det svenska samhället, det blir en kulturkrock. För att verkligen bli en accepterad del av det svenska måste de släppa delar av sitt hemlands kultur och det vill många inte. Så istället hamnar de i utanförskap, blir bittra och skyller alla sina misslyckanden och tillkortakommanden på det svenska samhället. Så för att minska radikaliseringen måste integrationen förbättras. Men hur det skall gå till vet jag inte, i mina ögon är det omöjligt att integrera så många som det kommer nu.
En annan faktor är att det i vissa moskéer predikas hat mot västerlandet. Saudiarabien finansierar moskébyggen bland annat i Göteborg och hävdar att de inte kräver något i gengäld. Men det är just från den staden flest ungdomar reser på jihad till Syrien och jag tror inte det är någon tillfällighet. Den som följt internationella nyheter ett tag vet att saudiska hatpredikanter rest runt i olika delar av världen och predikat wahabism. Till exempel har Indonesien varit ganska lugnt men de senaste åren har det blivit allt mera jihad och sharia där, och mitt i alltihop finns ditresta saudiska imamer. Det sägs också att det var Saudiarabien som skapade IS, men att de sedan miste kontrollen. Jag tror att sådan påverkan kan vara en orsak till att ungdomar i Sverige blir jihadkrigare när de av olika orsaker är i ett mottagligt tillstånd. En svensk i samma situation hade kanske börjat med narkotika i stället.
CITAT (sparvuggla @ 16-02-2015, 10:43)

Norge har redan drabbats hårt. En högerextrem terrorist vars dåd var t.o.m. värre än IS:s.
Man kan helt enkelt inte stoppa alla galningar hur man än bevakar och avlyssnar.
Terror är terror oavsett vilka som bakom.
Men Breivik var en isolerad företeelse medan islamismen sprider sig som en löpeld. Hundratals personer bara i Sverige är så besatta att de rest till Syrien för att göra Jihad. Hur många med samma övertygelse finns kvar i landet och vill kriga här istället? Och processen fortgår, hur många har blivit islamister om ett år? Om tio år?