|
Jösses så snartida ni är! Europa och världen har alltid befunnit sig i krig, åtminstone delar av det. Har n i hört talas om Alexander den Store, Napoleon, Gustav Adolf 2.och flera likasinnade. Dom har alla försökt erövra världen, men hur många lyckades? Det är precis likadant nu! Här sitter vi och hackar tänder av rädsla, för att ett gäng banditer, som kallar sig IS, skall försöka göra om samma misstag som alla andra. Vi har en världshistoria som massproducerat dåraktiga erövrare, alltifrån mongoler, hunner och talibaner. Tror ni att det lyckas för IS? Näppeligen. Att USA bidragit till den världsordning som existerar, och som vi känner oss nöjda med, rättfärdigar inte deras egenpåtagna maktställning. Någon som vet något om Fillippinerna, som ropade på hjälp mot Nederländerna som kolonialmakt. USA ställde upp, och skapade en lydstat, som inte bröts förrän president Marcos, USA's skyddsling blev jagad på porten -100 år senare. Jfr Kuba och Battista, Sydvietnam's Diem och Nguyen, Haitis Duvalier och också ett flertal stater i Sydamerika, inte minst Chile. Alla dockor som sprattlade i maestros hand: USA. Jag ogillar inte USA, och jag har ett gott förhållande till dem, men när man utmålar dem som världens räddare blir jag skeptisk. Alla påstående om "hur hade världen sett ut..." är ju bara trams. Ingen kan ju veta! Att den sett ut någorlunda som idag kanske är ett önsketänkande, men rudan tar ju priset, att Sverige skulle vara en lydstat till Sovjet! Hur tänker du? Det är spekulationer utan gränser, möjliga kanske efter ett par glas vin, men ack sådana fantasier! Att IS skulle erövra världen är skitsnack. T.o.m. arabländerna står emot dessa. Deras bestialiska dåd kommer inte att skrämma världen till underkastelse - tvärtom! Att dom bekänner sig till islam har inget fog för jihadism. Under 1400-talet erövrade Ottomanska riket hela sydöstra Europa, men lät befolkningen behålla sin tro (endast Albanien blev muselmanskt den gången). Islam är inte det som Lars Vilks påstår. Islam är en fredlig religion, kanske den fredligaste efter buddism, men traditionerna bjuder på annat, och åberopar Koranen. Som fan tolkar Bibeln. Fortsatt, jubbe t.ex., så är religion den största hjärntvättaren som existerat på jorden. Vi lär inte bli kvitt tvångstankar om evigt liv, innan någon hittar Guds/Allahs/Vishnu/Buddahs m.fl. gravar i himlen...
|