Bara för att nyheterna spenderar 15-20 minuter varje kväll på inslag om IS, så behöver de inte vara mer än ett lokalt problem. Om dom så är 10 mille, vad har dom att ställa upp mot övriga världen(om nu den kan enas). Maktgalna religiösa (?) ledare har översvämmat världen, och vi här var inte bättre: Ignatius Loyola med sin Jesuitorden, korsriddarna bara för att nämna några européer. Tack vare Martin Luther, som ledde tillbaka kristendomen i de vänliga, förstående spåren igen, har vi lyckats att bryta ner dess makt till "intetmakt". Gud vare lovad!
Var har fattiga indier, kambodjaner eller beduiner mer hopp, än att en övernaturlig sak skall hjälpa dom? Nu när världen har kommit närmare genom TV, så kan dom se hur bra andra har det, och naturligtvis vill dom ha lite extra, så att deras magar inte knorrar varje dag. Vi är ju t.o.m. avundsjuka på Norge för deras olja, och kanske också deras guldmedaljer...och så har vi ju Lotto...
Al-Qaida håller på att utplånas, guerillan i Somalia är i sina dödsryckningar, Boko Haram i full fart, men vad vinner man i Mali och Tchad? IS i Libyen är bara en av många oönskade fraktioner av krigsherreskap. Jag tror inte, att dessa lokala sekter lyckas att gå samman till en enhet, som kan hota världen. Ju mer gräsligheter och illdåd, ju hårdare reaktion från omvärlden. Jag reagerar mot det "djuriska" i deras beteende. Sin religion får dom ha så mycket dom vill. Jag stänger dörren för frälsis, baptister, mormoner eller vem det vara måtte, som ringer på och vill tala reson med mig/oss. Detta intresserar mig föga, mer än som fråga om hjärntvätt och rädsla för döden. Jag har lärt, att under islam, så är döden en befrielse. Varför kommer man då hit i sin rädsla för att bli dödad i hemlandet? Under Iran-Irak-kriget sände mödrar ut sina barn på minfälten, för att röja väg för soldaterna. När det small, så tackade dom Allah för sonens/dottern uppoffring...så det kan vara med religioner!!
Redigerat av Bengalow: 20-02-2015, 22:13
|