Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad kan jag kräva av plantskolan?
          Odlingstokig
          Inlägg 21-02-2015, 21:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 79 892

Köpte två stycken äppleträd, ett Oranie och ett Alice på A2 grundstam på plantagen. Hade problem med träden från första början, de växte knappt och de nya bladen vecklade aldrig ut sig utan blev bara bruna och skrumpnade ihop.
          Var och pratade med personalen på plantagen som sa till mig att jag skulle ha lite is i magen med träden då nya träd kan svara på flytten, de tyckte att jag skulle ge träden till våren på sig.
          Har nu läst en massa beskärningsböcker och inte blivit klok på hur jag ska beskära mina träd då mina träd inte alls ser ut som de i böckerna, dvs mina träd har inga långa nya skott som behöver kortas in.
          Ringde därför en arborist för att få lite hjälp med detta, som inte ville röra träden utan tyckte att de skulle reklameras då de är helt misshandlade från plantskolan, som har beskurit varenda gren fel, och lämnat tappar på varenda gren som nu har bildat röta på i princip varenda gren.
          Plantagen har ju lämnat växtgaranti på sina träd, så min fråga är vad kan jag kräva att de ska ersätta mig med? Eftersom felet har ju skett hos dem, och jag har förlorat ett helt år på dessa träd, är det rimligt att kräva att de ska ge mig ett, ett år äldre träd än de jag köpte?

Lite bilder på träden och beskärningsfelet som ni ser har de lämnat långa tappar som ju bara kommer dör och bli en inkörsport för svampar och röta...

Ytterligare bild på gren som bara klippts av utan en tanke på knoppen och som bildat röta..

Ytterligare ett exemple på en lång tapp som lämnats och där grenen försökt växa från knoppen under istället, grenen har bara växt ca 8 cm..
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  P_20150221_124908.jpg ( 386.53k ) Antal nedladdningar: 43
          Bifogad fil  P_20150221_124724.jpg ( 787.62k ) Antal nedladdningar: 42
          Bifogad fil  P_20150221_125031_001.jpg ( 301k ) Antal nedladdningar: 46

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bassam
          Inlägg 23-02-2015, 16:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Jag kan säga att sorter som motståndare, de kan inte bli 100% fri från kräfat ellar sjukdom:

A man ska vet att kräfta sprida sig med luf o vatten, så ska man beskära på rätt tid, o använda Desinficering beskärning material.

B kräfta attacker mera växter som har mycket kväve.

C De attackerar mera svaga sorter.
          D De attackerar mera på jord som har dåligt väldränerad.

SLU ge förråd för undvika kräfta:
          1 Täcka luftrötter med jord.
          2 Ympa svagväxande på starkväxande sorter´
          3 Rensa skadad delar o pensla med jord eller lerpasta special grenvinklar .

Obs
          Uns av förebyggande är alltid bättre än ett halvt kilo bota

H.Bassam

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 18:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon