Jag bara älskar serien "Escape to the country" men tyvärr går den inte just nu. Kanske är vinteruppehåll.
Om ni inte har sett den så är det så att det är en familj eller person som medverkar som bor i stan och letar hus på landet.
Programledaren letar upp några lämpliga hus inom rätt prisklass och område där de skulle kunna tänka sig att bo. Sen sitter de hemma och kollar på datorn när programledaren går runt i huset, pratar med mäklaren eller ägaren och visar de olika rummen och trädgård/läge. Programledaren visar oftast 5 hus för paret och sedan får de välja ut 2 av dem att åka och titta på (alltså utan att ha sett dem innan förutom på datorn). Ibland har det med ett "Mystery house" som de inte har fått sett på datorn alls men ifall de inte gillar två av husen de har sett så kan de välja ett hus + chansa på "Mystery house" också.
Kan säga att det är väldigt sällan det är någon som köper ett hus, har endast varit i nåt av alla program jag har sett men en gång var det faktiskt ett äldre par som chansade på ett "Mystery house" och bara blev förälskade i huset och köpte det

Jag som älskar hus tycker det är lika roligt som när vi gick på visningar innan vi köpte vårt hus + att man får så mycket inspiration och ideér när man ser hur folk bor och har det hemma. Jag älskar t.ex. att engelsmännen (nästan) alltid har ett "on suite bathroom", alltså ett badrum i anslutning till sitt "Master bedroom" (föräldrarnas sovrum). Tänk vad lyxigt att ha ett alldeles eget badrum som bara hör till sovrummet
Hoppas det börjar till våren igen