Jag uppfattar många människor som väldigt bra informerade om vad som krävs för att ha en bra hälsa. Motion, bra kost osv. Däremot kan det behövas ytterligare insatser för att öka motivationen att följa råden.
Det är alltid lätt att nå ut med budskap till redan intresserade, men att nå dem som inte orkar, inte har råd eller av andra orsaker tycker att det är jobbigt att byta vanor, kan vara betydligt svårare.
Det låter som en bra idé att ta reda på vad som lockar intresse. För mig var det framförallt mina egna sjukdomar som gjorde att intresset ökade. Jag ville till exempel reglera blodsockernivåerna med kost och motion istället för med medicin och det är för mig en stark motivation.
Jag har också minskat medicineringen mot mina ledsjukdomar med hjälp av rörelse och motion. Fast det tog lång tid innan jag märkte att det hade en tydlig effekt, så det där med motivationen måste jag jobba med hela tiden.
Att minska blodtrycksmedicinerna är betydligt svårare. Så länge som jag jobbar har jag svårt att sänka stressnivåer och fördela arbetsinsatsen på ett bättre sätt.
Redigerat av Natur liv: 30-03-2015, 13:04
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|