Jag övervintrar lpå lite olika sätt.
Olivträd: låter de stå kvar ute tills nattempen är +2 grader. tar in dem och ställer dem enligt bild.
oliv.JPG ( 477.21k )
Antal nedladdningar: 234Alla står på växtmatta, vattnas sparsamt, temperatur mellan +5 till +15. extraljus 4*40 lysrör.
Citronträd: tar in dem när natttempen sjunker mot +5 grader och ställer den enligt bild
citron.JPG ( 498.45k )
Antal nedladdningar: 224Alla står på växtmatta, vattnas regelbundet, temperatur mellan +10 till +15. extraljus 4*40 lysrör.
Paprika: tar in dem när natttempen sjunker till +10 grader, klipper ner dem och ställer på växtmatta.
vattnas regelbundet, temperatur mellan +10 till +15. extraljus 3*40 lysrör samt en del dagsljus.
Har tagit sticklingar på det jag klippt bort, som står på samma sätt.
Adebium och bananplantor: tar in dem när dagttempen sjunker till +10 grader, och ställer på växtmatta.
vattnas regelbundet, temperatur mellan +10 till +15. extraljus 2*40 lysrör samt en mycket dagsljus.
Pelargoner tar jag in vid + 5 grader dagtid, klipper ner och förvarar mörkt och svalt, + 5 grader.
Hängpelargoner, flitiga lisa med mera: tar jag in vid + 5 grader dagtid, klipper ner och förvarar ljust och runt +10 grader.
Tropiska träd och buskar, såsom cacao, litchii, palmer och massa annat roligt: tar jag in vid + 15 grader dagtid, och förvarar ljust och runt +20 grader.
Alla växter står på stora fat (plåtlådor 60*80 cm) med växtmatta.
Alla vattnas underifrån (på växtmattan)
Lysrör som hänger cirka 10 cm över plantan topp.
Detta fungerar bra för mig. Lätt att vattna och går fort.
Kent