CITAT (Krolliljan @ 09-04-2015, 22:05)

Svårt det där med nivåskillnaden. Många löser det med ett mindre trädäck som går ner i trappsteg.
Jag hade försökt att dela in ytan i olika rum med lite buskar, småhäckar eller spaljéer. T ex mot gatan och runt pallkragarna.
Jag har funderat en del på ett trädäck i trappsteg. Problemet är att min idé som jag inte kan släppa är så komplicerad att sambon bara blänger på mig. Jag lyckas inte ens rita den. Men i princip så här: En bred platå mot husväggen som svänger ut i en brygga rätt ut från huset, strax norr om altandörren. Nästa trappsteg är mer normalt, men med skönt sittdjup. Detta plan går inte ut längs med bryggan. Nästa plan är bredare och har ett ryggstöd mot bryggan i norr eftersom vi hoppat över ett trappsteg där. Då är det ett trappsteg kvar till mark. Söderut är däcket vinklat så att det följer gången mellan huset o garaget.
Det borde bli en skön plats för att vräka sig i solen. Men med fyra trappsteg tar den mycket plats, och jag vill få plats med en matplats också, som helst inte ska bli upptryckt mot tomtgränsen. Jag är lite inne på att trolla bort ett trappsteg genom att låta sista planet av trädäcket fortsätta ut mot staketet. Men det blir ett stort trädäck, och jag gillar sten bättre. Och sen känns det som att lösningen med bryggan gör att däcket vänds bort från övriga trädgården, ffa om man ska sätta upp en spalje mot norr så att ungarna inte trillar ner..
Det känns som att jag fastnat i massa komplicerade idéer och behöver hjälp att se det med enkelhet och förnuft...
Att dela in i fler rum vore bra, ja. Nu ser det extra öppet ut när det inte grönskar och klätterstöd för bondbönor m.m inte kommit upp. Men jag tänkte sluta rummet med pallkragar med ytterligare någon låda i framkant och en bönportal i en fast konstruktion.
Just norr om pallkragarna har jag satt ett litet spö av äppelträdet Fullerö, men det dröjer nog ett tag innan det blir rumsbildande. Strax söder om sovrumsdörren, vid stubben har vi en tvättvinda. Den kanske man skulle kunna ersätta med någon stilig konstruktion?
Glipan mot gatan brevid lekstugan täcks delvis av en fjärilsbuske men jag vill proppa igen där lite mer. Det står en Forsythia i skräphörnan, funderar på att flytta den och sätta den ganska nära gatan.
Tack för dina tankar!