pinnplan__sterut_2.jpg ( 290.18k )
Antal nedladdningar: 112 Första bilden är tagen österut.
Soldäcket ligger i nivå med andra trappsteget. Däcket har en rygg i norr i nivå med fjärde trappsteget (= golvnivå inne). Framför denna rygg saknas trappsteg 3, så det blir som ett ryggstöd att luta sig emot om man ligger i nivå 2 och slappar med fötterna mot solen i söder.
Spången – en svängd gång av trädäck i nivå med lägsta trappsteget.
Den stensatta ytan med sittplats är i marknivå.
Linje 1 är 2,8 meter lång och avstånden mellan linje 1 och 4 är 2,5 meter. Avstånden mellan husvägg och stolpe 3 är 4,5 meter, sen är det 4 meter till kvar till staketet.
2orna markerar en portal som leder ut till resten av baksidan. Vinrankan vid stenen ska klättra upp där.
3an får symbolisera idén om att inte nöja sig med en portal, utan ha en pergola över stensättningen.
Linje 5 markerar staketets överkant. På slutet figursågas det i en mjuk kurva och är kring 1 meter högt när det når gatan.
pinnplan_v_sterut_2.jpg ( 210.33k )
Antal nedladdningar: 95 Bild 2 är tagen västerut.
Linje A visar det översta planet i trappan och höjden på ryggstödet som går rakt ut från väggen.
Linje B visar ett trappsteg som endast löper parallellt med husväggen.
Linje C visar den nivå som soldäcket ligger på.
Linje D – nivån på nuvarande lägsta trappsteget blir nivån på spången som rundar soldäcket.
I öppningen till vänster sätter vi upp en tillfällig skärm (ca 140 cm hög) för insynen från uppfarten. Egentligen vill vi ha något rejält i tomtgränsen, men grannen älskar ölandstoken och har pratat om att sälja huset i 7 år. Vi har inte brist på annat att göra, så det får vänta. Men ser framemot att kunna använda sydsidan av tomten lite bättre en dag.
pinnplan_s_derut_2.jpg ( 195.32k )
Antal nedladdningar: 125 Närmast markerad plats för torkställning.
Härifrån ser man baksidan av soldäckets rygg. (Överkant markerad med röd linje.) Det blir en rätt tråkig vägg som behöver döljas med lite trevlig växtlighet.
Så till det stora dilemmat:
Ytan för sittplatsen blir rätt rejäl när man rivit planket till skräphörnan, ungefär 7 * 5 meter närmare bestämt. Jag vill absolut inte ha en stor stenöken... Hur kan jag göra den ytan mysigare och lummigare utan att förlora flexibilitet? Jag vill ha ett rum där man kan flytta runt ett nätt möblemang efter humör, ägna sig åt diverse hobbyprojekt och hänga upp hängmattor lite hipp som happ... Samtidigt önskar jag lummighet. Det vore trevligt med något vacker blickfång inifrån matplatsen. Kanske lite vattenblänk till och med? Och på vintern vore det kanske trevligt med en kamin med grillgaller.... Men det ska ju inte bli jätteplottrigt och rörigt heller

.
ex_svart_plank.jpg ( 97k )
Antal nedladdningar: 99Bild 4 visar ett exempel på det staket jag tänkt mig.
Bilden är hämtad från denna blogg:
http://tinguteoinne.blogg.se/category/tradgard-12.html I vårt fall lär det dock bli tryckt och inte svartmålat.