Jag älskar gult! Gärna lite fesigt månskensgult. Inte snyggt mot husfasaden, men mot garaget till. Har mkt blålila och orange på framsidan. Älskar alla växter du tar upp utom rosorna. Jag har satt två buddlejor, och fått en till som frösått sig mitt i en grusgång. I fjol vart den så stor att man inte kom fram där, så jag grävde upp den och petade ned i en pallkrage i höstas. Den ser olycklig ut, men kan nog ta sig. Nytt hem behöver den i alla fall. Rosor lockar mig inte alls av någon anledning (förutom honungsros och japansk klätterros som imponerar med sin vilda frodighet.)
Det blir rätt skuggigt mot fasaden. Sol ca 4-5 h fram till klockan 1 ungefär. Skuggigare på norrsidan av soldäcket. Men det kanske räcker för nämnda blålila härliga blomster.
Har länge velat ha en surjordsrabatt, kanske ska passa på där. Strimlönn och häxal är önskeväxter. Har annars tanken att man bör plantera det som passar den jord man har men på någon yta kan man ju lyxa till det.. I soligaste delen av detta kanske jag peta ned mina två blåbärstrybuskar som inte fått fast hem ännu.
Vid stensättningen/garaget tänker jag att skuggan mot garaget ropar djungelkänsla (- pipranka, strutbräken, funkia, daggkåpa, bambu...) medan solen vid pallkragarna längre ut som ropar medelhav (kryddväxter och fjärilsväxter i drivor). Hur som helst måste jag få in svavelklöver någonstans. Och mera ätbart ( - björnbär, mullbär, minikiwi, plommon, fjärilsranka, piplök o massa smultron.)
När drömmeriet börjar skenar det lätt iväg

.