För några veckor sen hörde jag hovklapper på trädgårdsgången utanför mitt sovrum. Tittade ut och såg en råbock lämna trädgården. Den haltade svårt fast det var inte "mitt" fel. På dagen upptäckte jag att mina tulpaner var nerbetade. Sabla odjur.
Två åtgärder. Först täckte jag alla tulpaner med påsar för eldningsved, jag har ett större lager såna. Dessutom komletterade jag det befintliga katthindret ut mot gatan med lite mer och högre trådar.
Efter någon vecka brakade det till utanför och jag skyndade upp. Mycket riktigt, satansbocken stod i trädgården men blev snabbt utjagad. Av ljudet att döma hade den mer eller mindre kravlat sig över grinden.
Staketet kompletterades med mer och högre trådar och även grinden. Det börjar se inhägnat ut nu.
Nu har det varit lugnt i två veckor men i natt var det dags igen, det brakade till. Jag ut igen och fick jagat bort fridstöraren. Som tur var, jag hade tagit bort vedsäckarna tidigare i veckan. I dagsljuset ser jag att den hade hoppat över staketet men inte lyckats helt, de översta trådarna är nertryckta. Jag får fundera på nya åtgärder. Jag kan nog inte förvänta mig att den alltid kommer på besök när jag är hemma och vaken.
Det finns fö en annan flock som syns rätt ofta mellan husen. En get och tre vuxna ungar. De kan spankulera omkring tidigt på morronen i det öppna området mellan husen precis som om de ägde området. De är dock skyugga ändå, i tisdags såg jag dem på förmiddagen. De gick och betade i regnet på den gamla kolerakyrkogården utanför huset. Fast när det kom en person som rastade sin jycke fick de bråttom.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|