Förklaringen är enkel när skolan kommunaliserades försvann oerhört mycket resurser. Jag vet inte hur gamla ni är men jag gick i skolan innan detta hände. Anledningen till att man gjorde det var att spara pengar. Jag jobbade som personalansvarig i skolan både före och efter. På den statliga tiden fanns det regler som innebar att vi räknade elever och bemannade enligt skolförordningarnas regler. Det fanns koefficienter för varje typ av resurs som vi använde vikarier t ex var 0,0298 resursen. I början på terminen justerades siffrorna upp beroende på elevantal och tillkomna särskilda behov m m s k SIS resurs (särskilda insatser i skolan). Därefter fick vi statsbidrag som täckte 98% av lönerna.
Detta gjorde att skolan blev likvärdig i hela landet vilket det inte är nu eftersom det är upp till varje kommun.
Vi hade också hög andel behöriga lärare i skolorna utan lärarlegitimation fick man inte tillsvidareanställning.
När regelverket försvann drogs också lärarutbildningen ner och fler obehöriga jobbar i skolan idag. Allt detta försämrade kvalitén och resultatet blev sämre och mindre undervisning utförd. Gissa vilka som kommer i kläm jo de som mest behöver sina lärare och därmed sämre kunskaper.
--------------------
Zon 1
|