Jag har en "sällsynt" förmåga att se stavfel, men först på gamla dagar lärde jag mig om rättstavning. "-En kort vokal skall efterföljas av dubbla konsonanter, såvida denna följes av en vokal". Hällsningar är alltså fel...där följer ingen vokal. Min fru och jag jag är lika kritiska. T.ex. "samma" i st.f. likadan. Vi reagerar starkt mot journalister av idag, som inte lärt sig stava. Det är en skam att läsa vissa tidningsrubriker, och speciellt deras löpsedlar. När man sedan drar in svengelska i språkbruket, så blir jag tokig...vilket jag har varit länge - surgubbsjuka...eller hur Gita? Hur många använder ett kommatecken nuförtiden? Vet man skillnaden mellan majuskel och minuskel? Ja, inte gör malarmaster det, i alla fall! Är det besvärligt att följa svenska ordlistan? Den svenska grammatiken? Många deltagare på sidan borde läsa igenom sina inlägg innan publicering...att försöka skriva rätt svenska skiljer er från många andra. Jag anser, att invandrare borde lära sig vårt språk innan de blir medborgare. "-When in Rome - do as the romans!", alltså i Sverige tar man seden som här råder - men börja med oss själva!
Redigerat av Bengalow: 21-05-2015, 21:21
|