CITAT (fvd @ 29-05-2015, 12:55)

Det beror ju på vilken sorts jord man har i balkonglådan. Planteringsjord innehåller mest torv vilket blir som en kaka som någon skrev och i den finns det ingen näring kvar. Jag använder vanlig blomjord med näring och leca i och byter bara ut c:a hälften av jorden. Så jag tycker efter att ha testat att det räcker att byta ut hälften av jorden. På så sätt behöver jag bara gödsla och fylla på lite jord.
Jag tycker man prova sig fram så att man får en bra struktur och lagom med näring i jorden. Det är inte nödvändigt att byta all jord utan det räcker att förbättra precis som man gör ute inte byter man jord i trädgården varenda år. Om jag bodde i hyreshus skulle jag prova att byta en mindre del av jorden.
Jag gör i princip likadant i mina krukor ute och på balkongen... Så länge strukturen är OK går det alltid att tillföra näring. Växter som blommar hela sommaren behöver vilket fall som helst näringstillskott flera gånger under säsongen, såvida man inte använder dyr långtidsverkande näring...
Redigerat av Aqvakul: 29-05-2015, 12:03