Att tala om migrationsproblemet är fortfarande inte PK trots att en uppluckring skett. Den interna debatten i vissa partier är hård. S nämde inte ens migrationen på sin nyliga kongress trots att det är ett synnerligen akut problem.mest öppet har c varit men mött stark kritik från vänstersidan. Anna Dahlberg har rätt i sak,det redovisas inget om migrationens kostnader eller vinster. Migrationsverkets siffror är lätta att ta fram men värre är det med kommunernas.Det är trots allt de som tar den största kostnaden. kommunala pengar som hade behövts bättre i den kommunala verksamheten. Jag har tidigare förespråkat att eftersom staten sköter migrationspolitiken skall staten också ta hela kostnaden fram till att en självförsörjning sker. jag ser både i min kommun men också i grannkommunerna vad det kostar. tillkommer gör också landstingens kostnader för sjukvård m.m.' en öppen debatt om de totala kostnaderna efterlyses,först då kan man ta ställning till om den förda politiken är rimlig. Jag ifrågasätter också varför flyktingen får permanent uppehållstillstånd direkt. Man behandlar flyktingarna som invandrare som skall bosätta sig här för evigt,i min värld skall istället flyktingen återvända hem när så är möjligt. konsekvensen är annars en hejdlös befolkningstillväxt som vi inte klarar av.
vänstersidan vill inte ha en debatt om migrationspolitik,fri invandring är deras agenda vilket vi fått med flyktinginvandringen.
gårdagens nyheter talade om kompetensregn över Sverige,flyktingar med högre utbildningar kommer hit och deras kunskaper bör givetvis tas tillvara då det råder brist i Sverige på just kompetens. Men det kostar också att anpassa dem till Sverige så i vad motto det blir någon vinst i slutändan lär väl kanske redovisas någon gång. ett enormt underbetyg är det dock till det svenska utbildningsväsendet som inte kan förse Sverige med inhemsk kompetens. Kanhända det är motivationen på de inhemska eleverna som brister? Eller lärarkompetensen? Ulf
|