Det är lätt att prata och säga hur det borde vara men förstår få i denna tråd jobbat inom skolans värld.
Testa jobba som lärare ett tag säger jag, tror de flesta inte står ut ens ett år. Jobbade själv som lärare i 9år fick ta över klasser där lärarna inte stått ut mer än 3-4mån och dessa sk lärare var ofta män de trodde det bara var att införa lite disciplin tills de mötte på allt motstånd från både elever och föräldrar + alla lagar och regler man måste följa som lärare + all dokumentation man måste fylla i ifall man gör något eller hamnar i konflikt med nån elev eller förälder.
Disciplin och allmänt hyfs är något man bör börja lära ut innan barnet är mer än 4-5år har man som förälder aldrig lärt sina barn disciplin och hur man beter sig är det lite man kan göra åt det i skolan när de nått betygsålder. En lärare som har 30 elever i en klass kan INTE fixa det som deras föräldrar misslyckats med under alla dessa åren. Och lärarens jobb är INTE att fixa det eller att rätta till dålig uppfostran en lärare ska inte hålla på och slösa 30-40min av lektionstiden på att tjafsa med eleverna om att de ska stänga av mobiler och koncentrera sig, en lärare ska undervisa och ge ut kunskap. Skolan är ingen uppfostringsanstalt som ska göra jobbet åt föräldrarna. Tror det kommer gå åt h-vete för den svenska arbetsmarknaden i framtiden när generationen "jag gör det jag vill" ska ta över.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|