CITAT (Bengalow @ 14-06-2015, 21:16)

"Motorn" i en dammsugare, liksom alla andra elektriska prylar, består av lindade koppartrådar, som är isolerade med lack, för att inte kortslutas - s.k. litztråd. Om motorn blir för varm, så smälter lacken, och det kan bli kortslutning. När lack blir överhettad och brinner kommer det svart rök. Förmodligen har en del av motorlindningen kortslutits. Din dammsugare är med all sannolikhet "kaputt". om du försöker starta den, så 1: ryker propparna. 2: den går igång med mycket lite kapacitet kvar. Släng den. Sådana kostar inte så mycket nuförtiden. Och du, se till att filtret inte blir igensatt nästa gång. Det bör bytas minst varannan gång som du byter påse.
Det filtret som är igensatt är det som sitter på insuget efter påsen. Jag trodde att filtret som skall bytas är det som sitter på utblåset ovanpå dammsugaren. Har jag missuppfattat alltihop?
När jag öppnade locket på dammsugaren och höll undan påsen så såg jag att det satt en massa damm på filtret. Det verkar sitta utanpå och dammet går nog att plocka bort.
Det har slarvats med filterbyte eftersom det inte finns färdiga filter att köpa till dammsugaren utan vi fick en bit som vi skulle klippa till. Vi fattade inte hur vi skulle göra och sedan glömdes det bort.
Jag har för mig att jag tvättade filtret som sitter på utblåset men minns inte riktigt.
Till nya dammsugare är det förhoppningsvis enklare och min väninna sa att det finns överhettningsskydd på nya. Hon sa att man inte kan dammsuga speciellt länge innan dom löser ut.
Som sagt, vilket filter är det man skall byta egentligen eller är det båda?