Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ful gräsmatta, Hjälp med min fula gräsmatta
          Tonx
          Inlägg 12-06-2015, 16:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 6 098

Hej!
          Flyttade in i drömhuset för ett halvår sen med stor trädgård med fina potential.
          Större delen naturtomt där gräs och blommor fått växa fritt men på framsidan är det som varit gräsmatta en gång i tiden.
          Skötseln är kraftigt eftersatt samt att avlopp dragits rakt över gräsmattan där man sedan inte gjort något annat än allt slänga på jorden igen.
          Så mitt första problem är att gräsmattan är väldigt ojämn på mitten. Där kan jag inte se annan lösning är att fylla på med jord.
          Det andra problemet är att jag har två stora kolonier kirskål på gräsmattan på ca 10 kvm vardera.
          Det sista problemet är att närmast huset är gräsmattan så gott som död medan den längre bort fått växa fritt och bildat tjocka tuvor och så är det relativt tomt emellan.

Jag vet inte riktigt var jag börja! Jag har inga ambitioner om en perfekt matta direkt så det får ta den tid det tar, men vilken ände ska jag börja i? Bekämpa ogräset? Fylla ut ojämnheter?
          Hur gör man med rejäla tuvor, ska de grävas upp eller "ger de upp" om man håller dem nere med gräsklippare?
          Ny jord, sådd och gödsel känns ju självklart men det känns som ett par moment innan jag kan komma dit. smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          *Stintan*
          Inlägg 21-06-2015, 05:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Kirskålen försvinner om man klipper ofta och tuvorna brukar jämna ut sig. Föreslår att du fyller ut och sår i nytt där det är som mest ojämnt. Om du inte ska ha en golfgreen så borde det sen räcka med att klippa ofta men inte för kort. Kan tänka mig att det blir för torrt närmast huset och att det därför växer sämre där så att så i lite nytt och vattna kanske kan hjälpa gräset att växa. Viktigt att det nysådda hålls fuktigt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 20:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon