Det är min absoluta övertygelse att cannabis är en drog som kan leda till andra och tyngre missbruk. Måtte Sverige aldrig släppa på restriktionerna och göra rökat tillåtet! För yngre (och äldre) vuxna som röker en joint på lördagskvällen är riskerna kanske inte så stora, men för de yngre tonåringarna som kanske slutar sköta skolan och hamnar i nya "dåliga" kompisgäng kan det gå snabbt utför. Det finns ett antal undersökningar som visar på påverkan av hjärnan hos yngre. De flesta som testat marijuana blir inte tunga missbrukare utan tar sig vidare och de dåliga vanorna blir en parentes i livet, men det går inte bra för alla och det tycker jag är tillräckligt för ett förbud.
Odlandet börjar med fröerna och det övergår mitt förstånd att det inte är olagligt att köpa och inneha dessa, men så fort de kommit i jorden och minsta lilla gröna planta visar sig är den olaglig. Förbjud fröerna som en första åtgärd!
Precis som blommor, grönsaker och andra fröväxter förädlats har cannabisfröerna blivit "bättre". THC-halten i plantorna är många gånger högre än för bara 10-20 år sedan. Blommorna är den mest åtråvärda delen av plantan. På det glada 70-talet var det tufft med en klen cannabisplanta i fönstret, man torkade bladen och rökte och jag tror ruset var måttligt. Man fick aldrig fram några blommor. Idag är det inte ovanligt att få stora plantor att blomma i trädgård eller på balkong. Förutom fröernas förädling har den tekniska utrustningen blivit bättre. Växtlampor, fläktar, näringspreparat - allt hjälper odlaren till en kraftig "fin" planta.
|