Jag har en snigelfälla i min lott, som jag brukar vittja på fm i torrt väder. Den består av en cementplatta, som jag lagt på en trädgren så att det bildats ett mellanrum mot marken. Jag har även en trädplanka lagd på tre träbitar och i mellanrummet brukar åckså finnas sniglar vid varmt o torrt väder. Regnar det eller är blött och fuktigt har de lämnat sitt gömställe och är ute och "glider" och då kammar jag noll i mina fällor. Ett annant ställe är under rabarberblad, var länge sen jag kollade, skall göra det nästa gång. Jag har inte sett någon snigel på mina lejorgap, men däremot ett par st suttit och ätit på blommor som fallit ner på marken I min blomhörna har det varit ganska orört förutom att de åt upp mina späda solrosplantor ev med hjälp av den lilla gråa snigeln.
Annars är det mest bönplantor som har ätits upp, dock har fler klarat sig i sådd nr 2, lök, morötter o palsternackor, dill, potatis i princip orörda, ja de flesta sqashplantor också. Men så har jag jobbat hårt med snigelklippning både runt min lott och på hela området inkl komposthögen.
Redigerat av Mjärden: 24-07-2015, 19:56
|