troligen är den största anledningen att flyktingar gärna vill ta sig till Sverige vår generösa mottagning. pengar,boende,undervisning,inga krav. Efter två år får man bosätta sig var man vill,kommunen betalar.... Troligen kommer man att strama upp flyktingpolitiken än mer i europa,givetvis syns det konstigt att man kan ta sig från södra/sydöstra europa till Sverige utan kontroller.Regeln är ju att första EU-land man kommer till skall man ansöka om asyl.Något som inte funkar. Flyg är det ytterst få som kommer med. Frågan är ju vad europa skall göra... Asylflyktingar kommer alltid att finnas,skall vi ha interneringsläger vid EU:s gränser och sedan fördela ut flyktingarna? Men inga EU-länder vill ha fler,sista omgången gällde det att dela upp c.a 70000 kvotflyktingar,det gick inget bra då de flesta länder sa nej.
vad man inte tycks förstå är att europa haft en enorm invandring i ett stort antal år,arbetslöshet och bostadsbrist råder i de flesta länder,Italien får dagligen nya anlända,Frankrike är översvämmat av invandrare från Afrika/arabländer,tyskland likaså där också många kommer från andra EU-länder t.ex Turkiet,england har invandring från samväldet,indier,pakistaner,karibier plus EU-migranter från Rumänien,Bulgarien,Polen. ovanpå detta asylflyktingar... det gör att samhället krackelerar och fattigdomen breder ut sig. Frankrike har just nu stora problem med främst afrikaner som vill ta sig till England,man försöker ta sig genom tågtunneln genom att gömma sig i bilar m.m. Vad man skall göra och hur man skall få detta att fungera är ju frågan som kommer att bli EU:s stora problem. Under tiden får vi i Sverige bereda oss på stora mängder flyktingar som vi inte har plats för. Att bygga statliga mottagningar för 100000-1400000 boende syns orealistiskt i ett kort perspektiv (baserat på 70000 flyktingar om året boende på mottagning två år),under tiden läggs miljarder (ung. 70 miljarder) varje år på mottagning.till detta kommer kommunernas och landstingens kostnader som säkert uppgår till ungefär samma kostnad (pengar som tas från kommunens ordinarie budget= neddragning av övrig verksamhet). Jag har inte hittat någon statistik från kommunalt håll,min egen kommun har ingen förutom kostnaderna för skola och försörjningsstöd för asylanter boende i kommunen,landstingen har inte heller någon statistik. Ulf
ser att texten blivit underlig i mitt inlägg,vissa tecken blir utbytta. Detta händer bara på odla och mitt virusskydd jobbar alltid övertid när jag är inne på just odla. ännu en anledning att undvika detta forum särskilt som admin tydligen har upphört. Ulf
|