CITAT (malarmaster @ 05-09-2015, 10:16)

och dina förslag till att förbättra integrationen har ju haglat på forum?
faktum är ju att många problem i invandrarområden (skapade av politiker o kommuner) har stora problem med religiöst förtryck.Du har inte läst om det? brandbilar som blir stenade för de representerar makten,polisbeskydd krävs för ambulanser m.m. Ulf
Jaq har aldrig utgett mig för att vara vare sig politiker eller sitta inne med någon lösning på problemen. Jag är uppväxt i en familj som genom personligt engagemang öppnat sitt hem och hjälpt flyktingar på olika sätt. Vi hade inneboende som flytt från Francos förtryck, greker som flydde undan militärdiktaturen och senare även chilenare. Min mor undervisade dem och grupper av deras landsmän i svenska språket och hjälpte dem till arbete. Med det ville jag ha sagt att där finns grunden för min syn på flyktingar idag och invandrare i stort.
Jag tycker mig ha märkt att det på senaste tiden verkar ha växt fram ett mer personligt engagemang för flyktingar som redan finns här men även för den som bankar på dörren för att bli insläppta. Jag tror att det är en förutsättning för en någotsånär vettig integration. De borde få en kontaktfamilj när de kommer. Ett annat stort problem är ju de ensamkommande "flyktingbarnen", många vare sig flyktingar eller barn, som inte vill ha med myndigheter att göra utan faktiskt lever på gatorna mer eller mindre kriminella.
Sen att folk dras till sina landsmän är inget konstigt, det gör svenskar också som är bosatta i andra länder. Problemet uppstår när det blir en stat i staten och det inte ställs några krav på de skäggiga gubbarna.