CITAT (jo i ö-bro @ 05-09-2015, 17:48)

Wow!! Jag har funderat på att odla pumpa, inte nödvändigtvis jättesortern men jag har fått för mig att det är svårt. Visserligen ska väl odling dierkt på eller vid komposyhögen ge näring och värme men krävs det lång förodling inne innan för att det ska bli något?
Egentligen är mitt läge inte det bästa, bor i lägenhet vid men har en trädgårdstäppa...så lite begränsat utrymme! Nästa år blir det nog bara 1 planta..men tanke på hur de sprider sig!
Det är inte svårt, viktigaste är att man har hyffsat utrymme och kompost är inte alls fel! Visst kan man beställa pumpafrön från Sverige (tex. Impecta) men vill man satsa stort kan frön med bra genetisk bakgrund vara ett bra drag.
Själv har jag mixat jorden med lite kompost+ gödslat med kogödsel från starten (luktar inte så mycket

, samt nässelvatten och guldvatten till och från. Guldvatten= Eget urin mixat med vatten...luktar inte heller så mycket om man inte låter det stå för länge dvs.
Jag kommer följa upp min odling i tråden framöver, ska bli spännande att se vad slutvikten hamnar på. Kommer troligen bli en fin lykta till Halloween!
Redigerat av MNilsson83: 05-09-2015, 21:14