Jag har en styv lerjord, vilket ställer höga krav på små planteringsspadar som verkar vara det du är ute efter, särskillt om leran börjar bli lite torr, då blir den mer och mer betonglik.
Alla spadar som jag provat som har ett blad av någon typ av bockad plåt har böjt sig. Oftast där skaftet möter bladet eller i själva bladet.
Den enda planteringsspaden jag provat som inte har böjt sig bestod av tjockare metall, ser liksom gjuten ut och inte bockad. Men där knäcktes istället tången, den tunnare metalldelen som fortsätter från bladet in i det gummerade plastskaftet.
Jag har även lyckats böja maskrosjärn i leran, även de där som består av en rejält tilltagen rundstång i stål, med tvådelad spets och träskaft.
Så jag säger: -Blad i minst 5mm tjockt stålgods. -Använd bra rostfritt stål. -Överdimensionera övergången från blad till skaft, särskillt tjockleken mer än bredden, det är ofta den svaga punkten hållfasthetsmässigt. -Gör skaftet längre än man tror ska behövas, minst 20-40cm, annars får man ingen kraft (hävarm) i styv lera. -Slätt skaft utan räfflignar och hål, så att man undviker blåsor vid intensivt användande. -Skaft i stark glad färg (inte svart/brunt/grått). Annars tappar man lätt bort den i trädgårdslandet.
Det blir en värstingspade, troligen svindyr, men jag skulle lätt köpa den ändå. Då skulle man bara behöva köpa en spade som faktiskt håller. och slippa bli förbanad när den böjder sig. Det är viktigast för mig.
|