CITAT (*Stintan* @ 05-10-2015, 17:18)

Det gör man väl redan, bara att syna äldrevården. Hemlösa icke att förglömma. Det är skillnad på folk och folk nämligen. På centralen står "barmhärtiga samariter" och delar ut kaffe och mackor till nyanlända flyktingar. En fattig hungrig hemlös chansar och går dit men blir genast ombedd att lämna platsen och han lommar iväg lika hungrig som innan. Detta är dagens Sverige. Vem bryr sig om en fattig hemlös lever eller dör.
Det får väl stå för de som har den människosynen, inget jag står bakom. Men som jag ser det är åldringar och hemlösa en kommunal fråga som varje kommun får finansiera själva. Flyktingar en statlig fråga som staten måste garantera finansieringen av och inte dumpa kostnaden som idag på kommunerna
CITAT (Huggorm @ 05-10-2015, 17:20)

Ett splittrat EU är en sak, men vi riskerar även ett splittrat Sverige. När vi tar emot så enormt många att vi inte kommer kunna integrera dom inom ett flertal generationer bildas enorma samhällsklyftor. Vi får en underklass av arbetslösa, lågutbildade invandrare och deras barn och barnbarn, som ofta knappt kan tala svenska fast de är födda i landet. Vi har redan "utanförskapsområden" i nästan varje stad i landet och det blir allt fler kriminella gäng och "no-go-zoner". Detta kommer öka markant i framtiden och allt mera av landet kommer bli som Malmö är idag, eller värre.
Visst finns problem, det förnekar jag inte. Men en så svart negativ framtidsbild som du målar upp tror jag inte på. Allt går att lösa inom sinom tid.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-10-2015, 17:37)

Jubbe det sparas överallt. Ta sjukvården som ofta inte är värd att kalla vård. Äldrevården är hemskt. Dom gamla får sitta ensam hemma och dö sakta men säkert för plats i ett äldreboende får dom ju inte. Man stänger äldreboende istället och renoverar för asylsökande. Så skett i vår stadsdel och även i andra.
Visst du har rätt i att det är inte olagligligt att klaga över vissa grejor. Men tycker du det är rätt att dom kräver att bo i stan, definitivt inte ut på landet. När dom kräver att får mat som dom hade hemma. Skall man anställa kockar till varje folkgrupp? Och många andra saker.
Visst, men dessa områden är kommunala angelägenheter. Man får väl höja skatten där det behövs eller effektivisera vården.
Felet är att staten skyfflar över kostnaderna för flyktingar på kommunerna utan att täcka upp för merkostnaden.
Visst gör dessa helt rätt i att kräva att få bo i staden, helt upp till var och en att kräva vad de vill. Sen om man får igenom sina krav är en annan historia. Medger inte regelverket flytt till storstan så står de dessa fritt att ordna det på egen hand. Vi har fri rörlighet i Sverige.