grunden för DÖ var just att ingendera block fick egen majoritet och skillnaden mellan politiken i resp. block var så stor att samarbete omöjliggjordes. Man ville med DÖ sidsteppa SD och hindra dem från inflytande. men det blev tvärtom, inget enskilt parti har haft större inflytande än SD. oppositionen har lagt sig platt och tillåter en minoritetsregering att regera ostört. Förödande för demokratin men också för tilltron till det parlamentariska systemet.istället för att tvinga regeringen att lägga fram förslag som kunde vinna majoritet i riksdagen låter man regeringen få fria händer pga ett parti med knappa 13 % bakom sig. i våra nordiska grannländer kan man minsann prata med ett sådant parti och vad gör man efter nästa val om sd närmar sig de 30 % som de har i våra grannländer? Någon slags samlingsregering bestående av samtliga partier utom SD? Istället för att ta debatten och lösa problemen.Hur det än är så ökar faktiskt deras stöd dag för dag och det är tack vare att övriga partier vägrar se verkligheten. Jo,bengalow. Jag siade att DÖ inte kan hålla och fick rätt,nu var KD först men samma motioner finns hos övriga partier. moderaterna skålade i champagn när nyheten kom.Jag som Fp gladde mig också och min facebookgrupp jublade,den kan nu upplösas då just denna fråga är avförd. Jag har också siat att löfven inte kommer att sitta till 2018,det kan också gå i uppfyllelse då moderaterna nu ikväll öppnat för en gemensam alliansbudget 2016. hur det än är,samarbetet inom allianspartierna funkar betydligt bättre än hos regeringspartierna och v. Det kommer att bli betydligt mer spännande i riksdagen framöver när regeringen inte på förhand vet resultatet av röstningarna. Kommande budget går igenom,det har alliansen lovat men räkna med problem framöver även när det gäller budgeten och tillhörande lagändringar. Avseende minnen bör ni gå tillbaks och läsa inläggen i den tråden om regeringsbildningen,något samarbete erbjöds aldrig utan löfven försökte splittra alliansen med att bara vilja prata med fp o c,Jan Björklund beskrev mötet som parodi där Löfven dikterade villkor ( i bästa fackpampsklass). Naturligtvis resulterar sådant i ett nej. Ser nu fram emot ett nyval till våren. Ulf
|