Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Är svenska barn ouppfostrade?
          silos
          Inlägg 23-10-2015, 13:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Redigerat av silos: 26-10-2023, 00:03

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bengalow
          Inlägg 24-10-2015, 15:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Jag håller med författare fullt ut.
          Idag är det barnen som bestämmer. "-Vilken mugg vill du dricka ur?".
          Den gången jag blev förälder, så var det Dr.Spocks teorier om "fri uppfostran" som gällde. När han själv blev mor/farförälder, så drog han tillbaka sina utsagor om detta. Erfarenheter?
          Att små ungdjävlar skall bestämma i en familj är helt osannolikt för mig. Min morfar sade en gång "-Snälla barn väntar tills det är deras tur!"
          Nutidens föräldrar har avsagt sig allt ansvar för barnens utveckling. Man lämnar dom på dagis, och sedan väntar man på resultatet. Barn bör fostras hemma, med strikta linjer - tillåtet/ej tillåtet. Det senare tycks många föräldrar inte begripa...

Citera
          Vinterflickan
          Inlägg 24-10-2015, 16:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 36 878

CITAT (Bengalow @ 24-10-2015, 16:51) *
          Jag håller med författare fullt ut.
          Idag är det barnen som bestämmer. "-Vilken mugg vill du dricka ur?".
          Den gången jag blev förälder, så var det Dr.Spocks teorier om "fri uppfostran" som gällde. När han själv blev mor/farförälder, så drog han tillbaka sina utsagor om detta. Erfarenheter?
          Att små ungdjävlar skall bestämma i en familj är helt osannolikt för mig. Min morfar sade en gång "-Snälla barn väntar tills det är deras tur!"
          Nutidens föräldrar har avsagt sig allt ansvar för barnens utveckling. Man lämnar dom på dagis, och sedan väntar man på resultatet. Barn bör fostras hemma, med strikta linjer - tillåtet/ej tillåtet. Det senare tycks många föräldrar inte begripa...

Det är ju just den där typen av påstående och generaliseringar som bara kastar skit på oss föräldrar (Dom flesta av oss gör vårt allra bästa). En massa antagande om hurdana vi är och hur odugligt vi sköter oss. Som skribenten innan mig skrev så finns det massvis av olika sätt att vara med sina barn & uppfostra, men jag känner banne mig ingen som bara dumpar dom på dagis och tycker de ska sköta jobbet, inte jag heller. Det är lätt att ha åsikter om andra människor men man borde vara ödmjuk inför det faktum att man inte känner till allt och att man inte är i andras situation. Att anta, påstå och tro en massa och sprida det omkring sig som en "sanning" gör en bara till en besserwisser.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 03:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon