CITAT (Bengalow @ 03-12-2015, 13:11)

Jag håller också på med det, och har tid för det som pensionär.
Vår "släkt" är spridd över hela världen - från tidiga emigranter till USA och Danmark, till sena utvandrare, vilka har bosatt sig i Kenya m.fl. andra länder. Jag har för mig att det finns 17 länder i kalendern, allt från alla nordiska länder till många europeiska.
Min fru håller inte med mig om vem som är medlem av släkten - hon räknar endast blodsband. Då blir det för snävt tycker jag. En ingift "morbror" (mosters man) är helt klart en släkting...
F.n. är det nästan 7500 olika namn på kartan, men när det är så många, så förlorar man översikten. De närmaste känner man ju, som kusiner, deras föräldrar o.s.v. Jag började för nästan 30 år sedan, när många i min fars och mors släkt levde. Jag ringde upp dem, och pratade länge. Dom ville så gärna berätta. Det var på den tiden som det fanns "rikssamtal", och dessa telefonräkningar blev höga, kan ni tänka er!
Nuförtiden studsar det in "smart matches" från hela världen varenda dag. Det blir lite jobbigt, med flera timmar om dagen framför datan, och ibland vill man bara lägga av, men så går man vidare. Den tidigaste födde är från 1470. Den gången fick man många barn, och förgreningarna är otaliga!
Jag använder mig av ett program som heter "My heritage". Förr hade jag också Geni, men det köptes av föregående, och håller nu på att slås ihop, eller åtminstone parallellköras.
Jag skrev aldrig in namnet på en ingift person (som inte hade bloodsband till mig) eftersom jag inte ville få matcher från dennes släkt. Namnet skrev jag på "comments" istället. Din fru tänker rätt :-). Din mosters ingifta man är ju egentligen ingen släkting till dig, bara hans fru o deras barn är det.
Jag har låtit bli att lägga till namnen på tex syskon till en anfader/moder. Jag har skriivit deras namn i "comments" annars blir det alldeles för mycket folk o matcher. Ett tag hade jag alla namnen men jag gick igenom allt o deletade dem. Försök med det-det blir enklare för dig.