Funderade på om utstrålningen kan spela in. Kanske inte hela förklaringen men möjligen en del därav.
Min tes: Utstrålningen från golv, växter och annat material i växthuset genom glasen kan vara betydande trots att genomträngligheten för långvågig (värme-) strålning är mycket mindre än för den kortvågiga (ljus). Värmeenergi flyttas från varmare ytor till kallare genom strålning. Himlen är mycket kall och en klar natt är nettoutstrålningen väsentlig. En molnig himmel är mycket varmare och ger mycket lägre utstrålning. Utomhus jämnas temperaturen ut genom konvektion men växthuset är stängt för yttre luftrörelser så här kan inte ny värmeenergi tillföras.
I sista svaret antyds att fenomenet är mer märkbart en klar natt, vilket stöder min tes.
Det är också riktigt att värmekapacitiviteten ("värmelagringsförmågan") i mark är stor och tjänar som en buffert vid alla belastningsändringar i växthuset. Jag har ett växthus med betongplattor ovanpå 10 cm isolering, och det är tydligt att en förväntad temperaturändring inne i växthuset fördröjs med i normalfallet c:a 20 minuter eftersom betongen första ska värmas upp respektive kylas ner (avge sin överskottsvärme) innan lufttemperaturen balanseras till sitt nya värde. Hur mycket trätrall kan påverka värmeförflyttningen vet jag inte, men antagligen inte så mycket.
|