CITAT (sparvuggla @ 23-02-2016, 07:59)

Kungar finns i sagorna man läser till småbarnen.
Ja, och så lilla Sverige förstås. Finns inga partier som vill avskaffa hovet med alla töntar och dom kostnader det medför??
Dags att vända blad, tycker jag. Också.
du har ju republikanska föreningen? ett hundratal som vill ha president.
likaså vill ju v avskaffa monarkin och också mp? sedan finns det ju likadana krav inom varje parti men som inte har fått majoritet för denna sak.
Själv är jag liberal men vill trots det ha kvar den svenska modellen av monarki,funkar bra och ger en stabil grund för en statschef.
En presidentpost (som många länder har) ger inte samma dignitet o kontinuitet. det handlar ju också om vår historia och kultur.
Tycker att systemet med en politisk makt versus en representativ funkar bra,kungen är ju dessutom genuint intresserad av sin uppgift.
Kostar pengar? Tror knappast att en president blir billigare.kommer det inte till valkostnader mm?
Slotten o representationen måste ju ändå hållas igång. att kungen har en egen förmögenhet sticker ju tydligen en del i ögonen.
Själv ställer jag mig bakom monarkin så länge den endast är representativ. Får se i framtiden hur Victoria förvaltar arvet. Ulf