Som regel är all jord man köper uppbyggd av torv+gödning+o organiskt material. Sen varierar mängderna och sortens gödning lite mellan olika tillverkare och sorters jord. Det går inte att säga gennerellt att just krukväxtjord är bäst, men dom flesta jordar funkar är jorden dålig tar näringen slut snabbare och du får börja gödsla tidigare. Det dom flesta köpejordar har gemensamt är att dom brukar ha för lite o organiskt material så det är bra att blanda i lite grus, lekakulor eller liknade i jorden för att den ska få en bra struktur och inte sjunka i hop över tid.
Till vanliga växter kan det vara bra att blanda i ca 20% grus eller liknande och för växter som vill ha det väldränerat kan 40% vara lagom. Men det är inte så noga heller, blir det inte bra så ändrar du bara blandningen vid omplantering. Jag brukar använda grus, coop x-tra eller eldorados kattsand som oorganiskt material (notera att katty är en annan typ av kattsand, coop och eldorados är gjorda av bränd lera och är små terrakotta-korn.)
Gällande lerjorden tycker jag det låter väldigt mycket med hälften lera, jag skulle testat med 20% lera och se hur det funkar för att ändra blandningen i framtiden.
|