CITAT (vilseiminegenträdgård @ 23-02-2016, 16:14)

Lyfter denna tråd igen (vi har fått bot på sniglarna så nu till nästa problem). Låter underbart med noll rådjur med staket/nät men vi vill verkligen inte sätta upp nät...tyvärr:-) Weibulls blodmjöl eller
http://radjursshopen.se/medel-mot-radjur/t...ter-mot-radjur/ sägs ha effekt. Några erfarenheter?
Det fungerade för mig med blodmjöl, applicerade det intill de växter som behövde skyddas. Ammoniak använde jag i kombination med detta. Ytterst lokal effekt.
Gällde att passa på att fräscha upp skyddet efter varje regn. Rådjuren fortsatte att knapra upp allt som var en bit ifrån det blodmjöl och ammoniak. Sedan växte äntligen häckarna upp (hade satt nät i häcken) och då slutade rådjuren komma och hela trädgården blev rådjursfri. En enveten råget började krypa igenom grinden(!) (kryssgrind) så det fick tyvärr bli nät på den också. Nuvarande rådjursgeneration har inte brytt sig om att göra så, så nu är grinden "öppen" igen.
Enligt min erfarenhet så behöver du inte ha 180cm högt nät för att stoppa rådjur, det fungerar också med lägre nät och en häck som växer upp över detta och döljer sikten för rådjuren. Nätet stoppar rådjuren från att trycka sig igenom, och höjden på häcken gör att de undviker att hoppa genom häcken då de inte ser hur det ser ut på andra sidan. Fungerar för mig i alla fall :-)