Att sociala medier tagit över tycker inte jag räcker som förklaring till att det är dött här. Jag är med i Byggahus forum, som har liknande upplägg som Odla och där är inte alls lika dött! Jag tror också det har att göra med hur forumägaren förvaltar forumet.
På Byggahus har man t.ex. 1) kontinuerligt förbättrat forumets funktioner 2) tagit fram en app så att det enkelt går att kolla och delta i forumdiskussioner via telefonen 3) aktivt modererat diskussionerna så att trams, påhopp, off topic snabbt tagits bort 4) aktivt gjort kopplingar mellan forumdiskussionerna och det redaktionella materialet, exempelvis lyft upp en forumdiskussion till förstasidan, utgått från forumdiskussioner för att göra en redaktionell artikel, länkat in artiklar till forumet och inbjudit till diskussion.
Man tycker att det skulle vara i Odlas intresse att sköta om sitt forum, eftersom forumet lockar besökare och gör hemsidan attraktiv för annonsörer. Vad är odla utan forumet? Försäljning av växter o trädgårdsgrejer? Då finns det webbshoppar som är betydligt mer välsorterade! En journalistisk produkt? Då finns det trädgårdstidningar som är betydligt intressantare....... Jag har faktiskt svårt att förstå de prioriteringar som gjorts här!
--------------------
Hellre planering än plantering
|