CITAT (Fröken Odört @ 06-05-2016, 20:29)

Då får du sluta äta animalier helt, för så gör vi här i Sverige också. Hjärtat stannar nämligen inte förrän man skäktar eftersom hjärtfunktionen sitter i den förlängda märgen. Men vi kanske skulle börja stycka djuren fastän hjärtat slår? Är det mer humant då menar du?
Enda anledningarna till att folk inte vill äta halal, är om man inte kan något om slaktmetodik och har lyssnat på samt sprider propaganda eller vill misskreditera muslimer.
/Bonde
Jag kollade på Jordbruksverkets sida och där står att vid normal svensk slakt bedövas djuret först innan det avblodas och hela proceduren skall ske så att djuret åsamkas minsta möjliga lidande.
Vad gäller halalslakt, har du varit på studiebesök i ett slakteri och sett att de bedövas, skulle tro att när kontrollanterna inte är närvarande så använder sig av samma metod som vid koscherslakt, slakta utan bedövning anm. kosherslakt inte tillåten i Sverige.
Den metod som användes vid hemmaslakt i Sverige för sådär 50 år sedan och som har sett på nära håll, gick till på följande sätt. Man lade en slaktmask på grisens huvud och med en klubba slog man in en skruv i hjärnan, så grisen stöp. Därefter stack man den i halsen, så att blodet pulserade ut med möjlighet att ta till vara blodet. Rätt utförd av en van slaktare, släcktes grisens medvetande ner snabbt och döden inträffade på en kort stund. Denna metod ersattes väl sen med elektrisk bedövning i slakterierna enl vad jag har erfarit.
Så kött från normal svensk slakt enl gängse metod har jag inga problem med att äta, men halalkött vill jag inte inta, då jag inte litar på att det slaktas efter svenska bestämmelser.