Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Syrener och beskärning, Hjälp med beskärning av unga och gamla syrener
          Norrlandsinland
          Inlägg 13-05-2016, 17:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 83 679

Hej! Jag är helt ny här och gröngöling inom trädgårdsarbete! Jag hoppas jag kan få lite tips här så mitt nyvunna intresse består.

Vi har för några år sedan flyttat till min mans hemställe (zon 7) där tre stora gamla ståtliga syrénbuskar verkat som ljus- och insynsskydd då huset är ganska nära vägen. De har vid något tillfälle tagits ned med motorsågen och nu har min man tagit ner två av dem på detta brutala sätt. Det finns dock inget alternativ...men nu är det en stubbklump på nära 80 cm i diameter som inte gått få ner till 10 cm som vi fått råd om. Bör vi gräva upp och dela på rötterna? Det känns som om det aldrig kan börja se riktigt snyggt ut...

Sedan har vi planterat fyra nya syrener på andra tomtsidan för 3-4 år sedan. Har insett de borde beskurits ordentligt direkt men det är tyvärr inte gjort. Har nu i vår tagit ner skadade grenar och kortat ner vid utåtriktad knopp med lutning från knoppen enligt anvisningar jag funnit. Har försökt ta ner konkurrensskott men är rädd jag gjort helt fel....det är iallafall många toppar med tre kvistar där mitten är fjolårets blomma. Jag har klippt bort den, men borde jag ha låtit den vara kvar då den riktar sig mest uppåt och de andra två tas bort då de kanske är konkurrensskott? Problemet nu är att det är så många förgreningar upptill och det ser inte riktigt rätt ut....

Har förstått jag ska beskära innan de lövas men har även hört att de ska beskäras i juni juli aug?!

Har även svårt förstå det här grundläggande med grenar och kvistar och hur man ska tänka. Kan någon tipsa om någon sajt som visar hur viss beskärning påverkar trädet/busken. Hittar en hel del om äppelträd och rosor men inte mycket om syren.

Ursäkta många och tokiga funderingar men snälla bombardera mig med era tips råd och erfarenheter!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Huggorm
          Inlägg 15-05-2016, 18:08
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

När man skriver att man skall kapa ner till 10cm menar man nog att varje stam skall kapas så det är 10cm kvar. Du har kapat som så nära du kan. Det kommer säkert nya skott från den där klumpen men du bör definitivt inte plåga den mera nu.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 08:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon