Medlem
Antal inlägg: 59
Medlem nr: 82 858
Det har på bara 10 dagar kommit många små äppleskott under äppleträdet. Är det frösådder el rotskott? De växer till stor del i klumpar så känns som äpplen legat där & förmultnat & fröerna nu grott....el? Om jag gräver upp dem & sätter i kruka, klarar de det nu? För annars tar gräsklipparen dem. Tänkte kanske kunde ympa på dem om 1-2 år?
Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009
Antagligen kan de stå i garaget i vinter, men det bästa är att gräva ner krukorna ute så jordytan kommer i samma höjd som marken. Sedan lite löv över, så blir det exakt som äppelplantor är skapta för att klara sin första vinter
Medlem
Antal inlägg: 59
Medlem nr: 82 858
hej igen Idag grävde jag upp några, ca 10st En sak jag tyckte var märkligt var att det var rotskott! Trodde inte äpple skjuter det så? Knipsade av så jag fick med lite rot. Råkade dock ska en större rot ca 50-75 cm från trädet. Den rot en del satt i. Ett jack & skrap ca 5cm med spaden. Kommer det skada & påverka trädet? El kommer det påverka nämnvärt?
En ytterligare fråga som jag nu tycker är lite spännande. Nu när det visade sig vara rotskott borde det rimligtvis vara bättre ympgrund än frösådd som jag först trodde det var?