CITAT (Gunilla T @ 16-05-2016, 18:12)

Okej, jag tror jag förstår. Problemet när det gäller Rhododendron är att utbudet är så oerhört begränsat hos de dominerande växtkedjorna. De saluför ett fåtal Rhododendron och alltid samma sorter som är snabbväxande, spretiga och får s.k. storkben. De kommer att växa över dina lönnar ganska snabbt.
Här en länk som saluför odlingsvärda Rhododendron
http://linudden.se/ Jag menar inte att du skall handla just där men det kan ge dig en idé om vad som är gångbart och du kan botanisera en stund bland vackra Rhododendron. Det du skall leta efter är Rhododendron som är
långsamväxande,
kompakta i växtsättet samt
indumenterade blad vilket är det vackraste en Rhododendron kan bjuda sin ägare på.
Beträffande granen så kommer den att skapa problem, växterna utvecklas inte som de ska om granen får vara kvar.
Lycka till och plantera inte för tätt!
Att rekommendera Linudden för deras 'odlingsvärda' Rhododendron förstår inte jag. Besökte Linudden igen häromdan och något mer rörigt ser man inte ofta. Växter som borde ha hamnat i kompostkvarnen för länge sedan överallt, växter som stått i samma kruka i flera år, magert, torrskadade växter mm. Att ha en del odlingsvärda, roliga växter hjälper inte om man inte kan hålla ordning o reda bland dessa. Besökte Linudden tredje gången och tyvärr, tyvärr, ordningen blir inte bättre. Eskil43