CITAT (Aqvakul @ 24-07-2016, 14:08)

Alla vet förhoppningsvis att man inte kan lita på Wiki fullt ut. Ev. felaktigheter ligger kvar olika länge beroende på hur många som besöker sidan. Att seriösa företag i Sverige medvetet och systematiskt lägger ut falsk/vinklad information på Wiki, var något nytt för mig och ganska skrämmande.
gick ett föredrag om undersökande journalistik på kunskapskanalen nu idag på förmiddagen. Mkt lärorikt.
just wiki togs upp då journalisten undersökt hur myndigheter använder wiki för falskinfo.
Man har alltså folk anställda som läser wiki och tar bort/lägger till,särskilt i frågor som berör egna myndigheten.Negativ info plockas bort o byts mot positiv info så att myndigheten kommer i bättre dager.
Man arbetar således med historieförfalskning.
Nu jobbar även andra inom rörelser,partier,företag med detta.
Wikileaks är med andra ord en högst tvivelaktig källa och man bör definitivt kolla källmaterial innan man tar det som står där för definitiv fakta.
Har själv stött på info,senast om migrationsverket som jag tvivlade på.
troligen är just sidan om migrationsverket kontrollerad av myndigheten och negativ info (om myndigheten) tas bort.
Informationen som jag letade efter hittades istället i regeringskansliet,info som inte skrivits in på wiki alternativt stått där o sedan ändrats/raderats.
Jag kan visst använda wiki som sökkälla men som sagt,man bör alltid gå till källmaterial för att få reda på att uppgifterna stämmer,särskilt om man själv har en annan minnesbild.Det kan ju trots allt vara ändrat ... Ulf