Årets rapport om min honungsros. Den planterades 2007 och först denna sommar, 2016, har den kommit upp och fått ordentligt fäste i äppelträdet. Nu tror jag att den klarar sig själv där uppe så att jag bara behöver klippa bort sånt som hänger i vägen... (hoppas, hoppas!)
Att det började hända saker berodde dels på att jag förra sommaren band upp den på liten ställning, dels på att min syrenhäck hunnit växa så att den ger lite vindskydd. Platsen var verkligen vindpinad när jag planterade rosen! Nu bidrar även själva rosbusken till vindskyddet från det hållet.
En besvikelse (som jag borde ha räknat ut) är att blommorna söker sig till solen. Alltså uppåt i trädets krona och utåt mot söder och det omgivande landskapet. Just vid min tilltänkta sittplats som är norr om trädet syns inte så mycket blommor. Som ni ser på bild nr 2 ser man mest taggiga grenar och en stam..... Funderar på om jag kan plantera något skuggtåligt som kan blomma och dölja de den taggbuskiga delarna? Kanske en klematis? Eller blir det för mycket trassel? (ja, den söker sig förstås också bort och mot solen..)
Redigerat av Sommartorparn: 12-08-2016, 14:59