CITAT (Gunilla T @ 15-08-2016, 14:36)

Länkar än en gång till denna video där parkslide växer in i huset
https://www.youtube.com/watch?v=Yu-Y68W4K5YDet finns rapporter från Sverige där den växer upp genom cementerade källargolv, i Tyskland tar den sig under sexfilig autobahn och kommer upp på andra sidan. Bekanta till mig berättade hur den tog sig under huset och kom upp på andra sidan när de försökte bekämpa den så geotextil är nog ingen match för parksliden.
Nu kan man ju inte jämföra ett sprött material som betong med en följsam glasfibermatta, när växten försöker komma upp följer mattan med medans betongen spricker.
Det är möjligt att ett starkt väletablerat bestånd skulle hitta upp vid sidan av mattan även om man la den med stor marginal utanför området där det växer, men genom duken tar den sig inte.
Folk har ju faktiskt lyckats utrota slide med envishet och tålamod. Jag blir orolig att folk inte ens orkar försöka när dom läser hur omöjligt det är. På det viset blir vi inte av med någon slide.
Jag märker att mitt inlägg kan tolkas surt och tjafsigt, vilket verkligen inte är min avsikt, så jag får be om ursäkt. Jag följer din blog och har stor repekt för det du säger. Jag tycker bar invasiva arter är ett stort problem (som jag brinner för) och är övertygad om att det kommer växa sig ännu värre i framtiden. Så jag vill mest försöka få folk att börja utrota dom värsta arterna där dom har möjlighet vilket framför allt är i deras trädgårdar. Slide är absolut en av dom värsta arterna och kan i extremfall vara nästan omöjlig att bli av med. Men om man har ett litet bestånd på några kvadratmeter, så bör det gå med täckning av marken med geotextil eller kanske dammduk sen får man såklart hålla noggrann koll så växten inte kommer upp vid sidan av och vara berädd på att utöka täckningen. Större bestånd behöver man antagligen försvaga ordentligt innan man täcker.