CITAT (malarmaster @ 19-08-2016, 12:56)

en tidigare bilbrännare uttalade sig i dagens kvällsposten.
när han var aktiv var orsaken försäkringsbedrägeri.
alltså,bilägaren anmälde att han ville ha bilen uppbränd,bilbrännaren går upp och får betalt av denne dagen efter.
problemet blir när det står många bilar tätt på parkeringen eller i carportlängan. Då går ofta ett antal bilar upp i rök.
troligen är det så även idag då det oftast är utvalda bilar man bränner,alltså inte den första i raden eller på gatan utan en utvald bil.
vet att försäkringsbolagen ett tag vägrade betala ut när bilarna hade samma ägare och det lugnade ner sig något då.
Nu är det tydligen målvaktsbilar som brinner och kommunen får städa upp då ägaren inte går att nå.
vad ekonomin ligger här har jag ingen aning om.
Men givetvis är det många oskyldiga som drabbas kännbart och ekonomiskt.
I Malmö har polisen uttalat sig om bränderna och det är inte försäkringsbedrägeri som ligger bakom den kraftiga vågen av bilbränder här. De flesta bilar som brunnit har varit mellan 15 och 20 år gamla och således utan helförsäkringar.
Att det skall vara målvaktsbilar som brinner har jag inte hört något om. Dock är 10% av Malmös bilar oförsäkrade målvaktsbilar och de finns överlägset flest sådana i områden (rosengård, fosie, kroksbäck) där det brinner allra mest, så någon sådan har ju säkert brunnit upp också, men att det skall vara mest sådana bilar ställer jag mig tveksam till.
http://www.sydsvenskan.se/2014-03-08/malva...ster-far-betala
Redigerat av segelbåt: 19-08-2016, 12:06