Det går absolut att göra som addo beskriver, det är så vi byggt upp vår skogsträdgård, bit för bit. Det vi byggt upp är inte en naturträdgård utan en hårt tuktad natur. Här växte asp, björk, förvildade körsbärsträd, rönn, sälg, gran och tall och som värsta ogräs, örnbräken.
Jag ville bevara alla träd men lärde mig den hårda vägen att det inte går att odla i närheten av t.ex. björk, asp, gran och sälg. Deras rotsystem konkurrerar ut det som planteras. Vi har fällt massor av träd men lämnat tall och rönn som jag upplever inte är så dominanta och som det går att samspela med. Har planterat ett antal storbladiga magnolior och en del andra träd för att få till nödvändig skugga. Vartefter ljuset släpptes in i skogen kom olika sorts höga gräs snabbt.
Marken är lerjord och vi har i princip grävt bort all gammal jord med alla rötter och forslat bort. Sedan har vi ersatt jorden med torvjord för att få den tillräckligt sur för de växter vi vill odla. Barrträden som är kvar släpper massor med barr över planteringarna och jorden behåller sin surhet, ett kretslopp som ser ut att fungera. Inget av de vi planterat skulle ha överlevt någon längre tid om vi inte jordförbättrat och tagit bort allt ogräs.
Jag odlar mycket ljung, inte den vilda ljungen utan odlade sorter, ljungen är en av mina favoriter i trädgården. Jag odlar mossa också, det går utmärkt om betingelserna är de rätta.
Här är några bilder från vår skogsträdgård.
DSC072300001_1.JPG ( 344.05k )
Antal nedladdningar: 127
DSC072740001.JPG ( 339.57k )
Antal nedladdningar: 130 Några till..
DSC072830001.JPG ( 332.84k )
Antal nedladdningar: 162
DSC072350001_1.JPG ( 354.1k )
Antal nedladdningar: 119Här en liten ljungplantering, man ser där naturen tar vid bakom vildsvinsstängslet och ingen ljung hade orkat etablera sig i den grönskan.
DSC072520001.JPG ( 302.35k )
Antal nedladdningar: 82
Redigerat av Gunilla T: 29-08-2016, 14:41