CITAT (eskil43 @ 04-09-2016, 19:55)

Det är tveklöst så att snigeläggen kan övervintra åtminstone upp till mellan Sverige. Jag har noterat detta minst dom senaste 5-8 åren. Man bör vara ytterst försiktig med spridning av påståenden som en enskild forskningsrön sprider, vad det än månne vara. För övrigt är det av stor vikt att bekämpa snigeläggen noga långt in på senhösten, det är effektivaste sättet att minska snigel beståndet till nästa sommar, men även dom nykläckta sniglarna på hösten som sedan övervintrar. Kolla på alla ställen runt i trädgården som har marktäckning av olika slag, som flata stenar, marktäcknings väv, brädor som ligger på marken, plastbackar som står på marken, gräs högar som man använder som marktäckning mm. och trampa noga sönder högarna av ägg eller dom unga sniglarna.
Eskil43
Tack Eskil, då är vi två som bildat sin uppfattning utifrån verkligheten. Obs. Även om snigelägg kan övervintra hindrar ju inte att även småsniglar kan göra det. Jag känner mig mer motiverad att fortsätta mitt snigelklippande sålänge det finns sniglar i höst - bra investering inför nästa år !