|
Ja, zonangivelsen på Blue Moon stämmer inte alls för i zon IV är den inte härdig. Jag är mycket imponerad av Stefan som lyckats så bra åtminstone med gröntillväxten i zon III. Jag har som sagt tragglat med Blue Moon och Clara Mack i zon IV i skyddade söderlägen och visst den klarar sig och växer frodigt under sommaren men större delen fryser ned igen. Ett tips jag fått är att klippa ned den mycket hårt för att den ska få behålla tillväxten och att man då låter två blad växa ut, klipper där och fortsätter så efter ytterligare två nya blad osv. Jag har visserligen klippt ned mina en del men inte hårt direkt. Däremot har jag fått den ena att blomma hyfsat och den har även producerat fröbaljor. Hur gick det med blomningen för dig i år, Stefan? I år planterade jag ett lite kraftigare och större W sinensis som blommat två (!) gånger i sommar. Den har jag klippt tillbaka nästan all tillväxt på och det lilla som finns kvar har nästan förvedats helt nu. Det ska bli intressant att se hur den klarar sig men jag har en känsla av att härdigheten är ungefär densamma.
--------------------
Jerker i Gävle
|