CITAT (Mjärden @ 17-10-2016, 23:56)

Sen måste man skilja på rasism och främlingsfientlighet. Invandrare är ingen ras utan de kan komma från olika länder och folkgrupper alltså var det inte rasism i det här fallet utan främlingsfientlighet grundad på de handlingar, som de här fem invandrarna gjort sig skyldiga till.
Men vreden var inte enbart riktad mot personerna utan också mot det rättssystem vi har i Sverige, som inte kraftfullt agerar mot sådana här händelser. Att släppa personer med motiveringen "att hon inte gjorde tillräckligt motstånd" kan reta upp vem som helst.
Jag har träffat invandrare som tycker att vårt rättsystem är för slappt. Min lottgranne från Azerbaijan tyckte att efter fyra brott skulle en in vandrare förlora sitt medborgarskap och skickas tillbaka till hemlandet. Han var själv invandrare och studerade juridik i Sverige och därmed insatt i svenska rättssystemet.
Jag tycker att det hade varit bättre med en demonstration mot det svenska rättsystemet som i många fall inte överensstämmer med vanligt folks rättsuppfattning.
Ska rättssystemet anpassa sig efter folks tyckande? Som en person som blivit våldtagen själv, ställer jag mig väldigt frågande till den tanken.
Något som är väldigt intressant i ditt resonemang är att många av er tycker de muslimska ländernas straff är vidriga, men man förespråkar samma typ av brott mot gärningsmän här.
Om jag blev utsatt för en muslim? Nej, en helsvensk. Om jag tror att alla helsvenska män är likadana? Absolut inte. Alla människor är nämligen individer.